wz
 
Zpět na aktuality
tvorba map seznam map LAN pařby battlefield kontakt
 

letecký útok na radarKdyž se před dvěma lety (jaro 2002) začalo psát o hře Battlefield 1942, začal jsem se o hru zajímat. Videa vypadala nádherně. Ukazovala útoky letadel, tanků a pěchoty, jízdu jeepů, plavbu lodí a všemožné ukázky toho, jak hráče her natěšit. Když BF na podzim 2002 konečně vyšel a já držel CD v rukou, byl jsem opravdu nervózní. Nervózní jako panic, který drží nahou dívku v náruči :o) Předně jsem věděl, že ta hra je naprostá bomba, protože už o letních prázdninách vyšly dvě dema, singleplayer a měsíc poté multiplayer. Dema jsme měli pořádně vyzkoušené a tak se těšili co dalšího hra skýtá.

Když jsme do měsíce zorganizovali první LAN pártya my hru hráli, byli jsme opravdu spokojeni. Jediné co se jí dalo vytknout, byla velká náročnost na sít a časté lagování, které se ale projevovalo jen u někoho. Nyní je tento problém dávno vyřešený a ani jednou se neobjevil.
Rozsah toho co BF umí nemá smysl popisovat. Je toho hodně a ani to není záměrem tohoto článku! Chci zde ty, co BF ještě nehráli upozornit na to, kolik zábavy jim uniká tím, že ji ještě nezkusili. Předně, hra není pro ty, co hrají sólově a spoléhají se pouze na své schopnosti. V Battlefieldovi jde o spolupráci pěchoty, letectva a obrněné techniky (tanky). Ten, kdo nebude spolupracovat nebude a vlastně ani nemůže vyhrát.

anglická základna v TobrukuHra se odehrává ve velké krajině. Mapa nemá žádné stěny, za které není vidět, nebo se nedá jít. Mapy jsou přizpůsobeny letu nejen malých letadel, ale i velkých bombardérů B17. Přesto jsou hranice bojiště definovány. Jsou to takzvané "zóny dezerce". Hráč, který do nich vstoupí, vjede, vletí nebo vpluje, má deset sekund na to, aby se vrátil zpět, jinak bude zastřelen za dezerci. Je to jednoduché a výborné řešení, které se mi moc líbí.
O co ve hře vlastně jde? Do mapy jsou vloženy vlajky (pozice), o které se bojuje. Ten kdo drží většinu vlajek vyhrává. Ke každé pozici, se váže nějaká ta technika. Záleží pouze a jen na autorovi, jakou přiřadí a jaký zvolí počet a čas znovuobjevení po zničení. Když jsem dělal svoji první mapu a experimentoval s technikou na mapě, podařilo se mi na poušť umístit japonskou ponorku místo transportu. Při testu mapy na mě ponorka spadla a zabila mě. Bitevní pole není vždy zrcadlově vyvážené. Jsou i mapy útočné a tím pádem obranné, kdy například Němci drží kopec a Francouzi jej musí dobít, moc povedená mapa. Nebo letecká mapa, kdy Němci mají za úkol zničit čtyři radary a jednu továrnu na anglickém ostrově. Angličané je zase musí ubránit nejen za pomocí letounů Spitfire.
Nebo mapa, kdy Japonské lodě připluly k ostrovu drženým Američany s úkolem jej dobít. Je to mapa, kdy ostrov obeplouvají japonské lodě, střílející na ostrov z kanónů, japonská Zera vzlítávají z letadlových lodí, mapa kde americké dělostřelectvo střílí na vyloďovací čluny s pěchotou.

japonský útok na americké poziceHra ale není jen o technice, i obyčejný pěšák statečně bojující, může držet pozici proti několika tankům, čekající na leteckou podporu nebo příjezd opancéřovaných bratří. Pět druhů povolání činí hru pro pěšáka dost variabilní a je možné, tak taktiku boje přizpůsobovat dané situaci na bojišti. Co ovšem musím autorům vytknout je sniperská puška, která je hodně nepraktická. Také mě mrzí, že protitanková výbava neobsahuje miny, ty jsou zahrnuty pouze ve výbavě inženýra.

Gamesce nechybí možnost si hru zahrát jen tak sám proti počítači. Ovšem je třeba počítat s tím, že hra pro jednoho hráče byla jen takovou malou průpravou na bitvu s lidmi po síti. BOTi jsou dost hloupí a dělají kolikrát věci, ze kterých je hráč otráven. Přesto účelu poznat hru a natrénovat techniku bohatě postačí, a kolikrát i překvapí.

HW nároky na hru? Stačí mít procesor 800 MHz, grafickou kartu GeForce 2 MX a 256 MB RAM pro skoro střední kvalitu grafiky (40 % textury). Já osobně mám Celerona 800 MHz, Radeona 8500, 384 RAM a díky dobré grafické kartě hraji na plné detaily při rozlišení 800x600.

Co říci závěrem? Hra má v sobě hodně toho, co se nám líbilo na gamesce "Battlezone 2", kterou jsme hodně hrávali. Velké mapy, boj o území, a hlavně ta ovladatelná technika. Bohužel BF nemá možnost ovládat několik svěřených tanků, jak tomu v Battlezone bylo. Hra tím poskytovala souboj několika tanků, které do boje vedli dva proti sobě stojící hráči. Osobně bych takový mód pro BF rád udělal, nejsem ale programátor. Sice jsem obklopen lidmi, kteří by byli schopni něco takového naprogramovat, bohužel se tomu tak nestane. Vyžaduje to hodně času a ten si udělat, je pro většinu schopných programátorů problém.

 
   
Battlefield CZ - Webdesign DeDy 2004–2005, minimální rozlišení 800x600