wz
 
Zpět na aktuality
tvorba map seznam map LAN pařby battlefield kontakt
 
OBSAH taktiky:
 
 
Nepostradatelná pěchota
Lodě a jejich vliv na bojišti
Letedla nejsou jen o stíhačích
Tanky lehké, těžké a samohybná děla
 
     
 

7.3. - Nepostradatelná pěchota
Ve 2. světové válce zemřelo 20 miliónů Rusů a 10 miliónů Němců. Myslím si, že v Battlefieldovi jich zemřelo po celém světě ještě mnohem víc, při urputných bojích za vítězstvím. Kolikrát mě ale zamrazí, při pomyšlení na tu pouhou "statistiku" jak již řekl sám Stalin.

Voják v Battlefieldovi je nejjednodušší cíl pro cokoli. Jeho výhodou je, možnost se skrýt do různých objektů a rychle se v nich přesouvat. Dobrý voják si je vědom, že nemůže, vystrčit bradu bojovně vpřed a vběhnout do válečné vřavy. Proto je dobré umět pohotově zalehnout, nebo se aspoň přikrčit, při blížícím se nebezpečí. Kolikrát jsem při hře viděl, jak hráči porušují tohle nepsané pravidlo. Někteří dokonce nabíjí zbraň v stoje uprostřed pouště a čekají až jim přiletí pozdrav z fronty. To pak nejednoho spoluhráče zamrzí pohled, nad bezvládným tělem letícím k oblakům a zpět k zemi po výbuchu šrapnelu.
zobrazí všechny obrázkyBF dělí pěchotu do pěti skupin: Scaut (sniper), Assault (voják s lehkým kulometem), Antitank (bazooka), Medic (doktor se samopalem) a Engineer (opravář).
O sniperovi toho není moc co psát. Tahle profese mi v BF přijde hodně odfláknutá. Mám pocit, jako by sniper střílel ze vzduchovky s optikou. Má ale jednu důležitou věcičku, a tou je dalekohled pro zaměřování cílů, jako jsou samohybná děla, lodě a defguny. Assaulta ani popisovat nebudu, tohle povolání je jasné.
To stejné by se dalo napsat i o Antitaku, u kterého snad jen uvedu, že je nejlepší skrytě počkat, až tank projede a raketu z roury střelit pěkně zezadu do motoru, kde je jeho pancéřování nejslabší. Panzer IV, T-34 a Sherman je možné tímto způsobem zničit jednou přesnou ránou.
Povolání medik má možnost léčit své spoluhráče, ale i sám sebe. U nás si medika hodně berou v mapě "Stalingrad", aby se mohli po boji kdekoliv uzdravit. Někdo také po zabití medika přiběhne k jeho výbavě, kterou si vezme (klávesa "G"), vyléčí se a vrátí se zpět ke své původní zbrani. Hráč musí být opatrný a rychlý při tomto počínání. Navíc zbraně po krátké době zmizí do nenávratna.
Engineer to je povolání, které si beru nejčastěji. Má dobrou pušku, kterou se dá protivník skolit jednou přesně mířenou ranou do hlavy. Pomocí klíče může opravovat poškozenou techniku, dynamitem ji zase ničit a v batohu nese navíc miny nejen proti tankům.

Pěchota závěrem
Je důležité si uvědomit, že se osamocený pěšák nemůže postavit a bojovat proti přesile. Může, ale šikovně mařit získávání vlajky v nějakém úkrytu. Velký dům s několika východy a vchody je optimálním řešením. Dobrý voják nezůstává na stejném místě, obzvláště ne na pozici, o které ví nepřítel. ¨

Natípal jsem pár obrázků z mapy Wake Island při hře s BOTama. Obrázky jsou zde (včetně textového komentáře)

 
   
 

22.2. – Lodě a jejich vliv na bojišti
Lodě jsou nejméně zábavnou jednotkou v celém BF. Proto je hodně lidí nechce ovládat, což má velký vliv na průběch celé hry. Také je zde další nepříjemný aspekt, ten kdo se odhodlá ujmout lodního kormidla, má hrozně málo zabitých nepřátel. Většina hráčů to vnímá jako degradaci jeho schopností na bojišti. To ale neznamená, že jeho střelba z lodních děl je špatná!!!

Malá bitevní loď – Fletcher a Hatsuzuki
Úkol lodí je jednoznačný, podpora vylodění pěchoty na nepřátelském území. Je důležité vědět, kde jsou vlastní jednotky a kde jsou "zakopané" nepřátelské pozice k účinnému ostřelování. Dobrý kapitán umí sladit postup pěchoty a tanků se střelbou lodních děl tak, aby neohrožoval vlastní jednotky. Ty jsou dobře vidět na minimapě. Ovšem přímá komunikace se spoluhráči je asi to nejlepší, co můžu doporučit. Pro lodního střelmistra je důležité dostávat informace o situaci na bojišti od útočících spolubojovníků, na místech která jsou již mimo jeho dohled. Kapitán musí být zase pozorný a ohleduplný vůči těm, kteří jsou pod přímou palbou. Ne vždy musí dobře zaměřit pozici dalekohledem nebo hlasově informovat, zda střílet nebo palbu úplně zastavit.
Nejjednodužší je situace, kdy je z lodě vidět na bojiště a je tak možné rychle a účinně reagovat na bojovou situaci. V mapě "Operatoin Husky" (datadisk Road to Rome) je důležité, aby loď měla pod palcem defgun, který je klíčem k obsazení pláže a následnému postupu do vnitrozemí. To je ale potřeba mít zaměřené od "Skauta" dalekohledem, protože je mimo dohled z lodi. Já osobně při dobití vlajky na kopci (třetí vlajka) opouštím loď a jdu se zúčastnit finálního útoku na italské předmostí a následnou základnu.

zobrazí všechny obrázkyJak jsem již napsal, ten kdo ovládá loď, nemá moc zabitých nebo zničených tanků. Přesto jeho střelba na pozice nepřítele je důležitá. Pro protivníky je silně deprimující a odvádí jejich pozornost. Je také dobré mít loď natočenou tak, aby na bojiště mohly střílet přední i zadní kanóny. Jeden člověk tak může pálit pouhým přepínáním kláves "1" a "2". Ten kdo loď kormidluje by měl být jako u tanků inženýr, aby si mohl loď v případě útoku letadel, ponorek nebo lodí opravit.

Natípal jsem několik obrázků z mapy "Omaha Beach", ve kterých ukazuji střelbu z lodních děl. Bylo to náročné, hrál jsem s BOTama a ti dalekohledem nezaměřují a rádi loď obsadí a jen v ní sedí a koukají :o( Musel jsem tedy na pláž, zaměřit bunkry a vrátit se zpět na loď a doufat že si do ní BOT nesedne :o). Obrázky jsou zde (včetně textového komentáře)

 
   
 

27.1. – Letedla nejsou jen o stíhačích
Letadla jsou velkým lákadlem Battlefieldu. Každý hráč by nejraději pilotoval stíhače a měl spoustu sestřelů. Jenže lítat v BF není nic jednoduchého. Sám si moc dobře pamatuji na moje začátky. Člověk se tomu musel hodně věnovat, aby se naučil všechny možné finty. Přesto znám lidi, co se dodnes nenaučili letadlo ovládat, i když po tom touží. Znám ale i takové, co sedli za knipl (v případě BF myš) a začali sestřelovat a bombardovat na jedničku.

Stíhač – Bf-109, Spitfire, Corsair, Jak9, Zero
Co je základním úspěchem stíhače? Dokonalá znalost toho, jak se jeho letoun ovládá a co dovede. BF má sice hodně zjednodušené ovládání na klávesnici a myš, nicméně je potřeba si uvědomit jeho rozsah. Předně chci upozornit, že funkční jsou i klávesy "A" a "D", které ovládají ocasní směrovku a letoun díky ní hbitěji zatáčí. Nepostradatelná pomůcka při manévrování proti nepřátelské střelbě. Rovněž ji využívám k přesnému nasměrování na pozemní cíl. Další nutností je znalost předstřelu kulometu. Když střílím na letoun přesně v zaměřovači, rozhodně ho nezasáhnu. Střely letí hodně za, a cíl minou. Je tedy potřeba předstřelovat. Každé letadlo, které chci poslat z oblak k zemi má zásahové zóny. Trefa do kabiny s pilotem se rovná okamžitému skóre +1 :o) To samé platí o motorech (také bombardérů). Střelba do křídel a trupu samozřejmě poškozuje, ale nepošle se tím letoun k zemi jednou salvou. Při střelbě do bombardéru je také dobré vědět, že jsou ze spodu lehce pancéřovány. Proto je lepší útoky provádět z výšky. Jedině tak se dá mířit na pilota, opakovaně se mi podařilo sestřelit nepoškozený bombardér jednou delší dávkou z kulometů (Spitfire v mapě Battle of Britain).
Z letadla je potřeba mít rozhled. BF má čtyři druhy pohledů. První je pohled z kabiny pilota, stejný jako v reálu. Při podržení klávesy SHIFT se může pilot rozhlížet kolem sebe, což funguje i při schování palubní desky. Druhý mód pohledu z letadla sice není reálný, ale je moc užitečný a především nejužívanější. Vyvolává se klávesou "F9" a funguje jako přepínač tam a zpět. Já osobně jej mám na klávese "F". Třetí pohled je na letadlo ze předu. Používám ho k odhalení pozice nepřátelského stíhače za mnou a nebo a především při bombardování, abych zjistil kam svržená bomba dopadla a zda zničila vybraný cíl (moje klávesa "X"). Čtvrtý pohled je na letadlo ze zadu a používám ho při startu a přistávání (moje klávesa "C").

Bombardér– Stuka, SBD/B17, IL-2, Aichival
Bombardér je těžkopádné letadlo. Je snadným cílem pro stíhače i AA obranu (Anti Aircraft). Jeho jedinou obranou proti stíhačům jsou zadní kulomety, které ale musí obsadit střelec. To se ne vždy podaří, a nemusí to znamenat výhru. Střelba je náročná a při manévrech pilota se nedá cíl zaměřit a střelec může střílet jen tak naslepo.
Jiná kapitola jsou těžké bombardéry (B17 a JU88) a jejich kulometné pozice. Já osobně jsem se kulomety v bombardéru naučil ovládat v mapě Bitva o Anglii. Počkal jsem si, až BOT obsadí bombardér a poletí na továrnu. Pak jsem jen v jeho kulometech čekal na útoky Angličanů ve Spitfirech. Bylo jich dost! Kolikrát i dva současně a to byla atmosféra jako na LANce :o) Důležité je vědět, které číslo je třeba zmáčknout pro pozici v horním, dolním nebo i předním kulometu bombardéru. Stačí, když jeden řídí letoun a druhý obsluhuje všechny kulomety. Při střelbě je stále důležité myslet na předstřel! Na "lítající pevnosti" se musí útočit rychle a přesně. V případě protiútoku z kulometů je nejlepšíumět pohotově zmizet v oblacích.
zobrazí všechny obrázkyNaučit se bombardovatje otázkou píle hráče. Je to snad nejnáročnější dovednost v celém BF! Platí jedno nepsané pravidlo, čím více letí letadlo střemhlav, tím přesněji bomba dopadne. Když letí stíhač na cíl pod malým úhlem, svržená bomba dopadne malý kousek pod polohu zaměřovače v momentě upuštění. Ovšem bomby z taktického bombardéru (Stuka, IL-2, SBD a Aichival) jsou mnohem těžší a proto na ně bude víc působit zemská gravitace, díky které dopadnou mnohem dříve. Zde je třeba bombardovat střemhlav, aby bomby dopadly tam, kam ukazuje zaměřovač. Abych zjistil, kam bomba vůbec dopadla se přepnu do pohledu ze předu. Je ovšem důležité myslet na to, že hory a stromy jsou vysoké :o) Proto se rychle vracím do pohledu z kabiny.
Při shazování bomb z B17 nebo JU88 platí pravidlo o letu střemhlav. Stačí držet tlačítko myši a bomby padají jedna za druhou. Čím víc kolmo, tím víc bomb dopadne na místo určení. Při letu vodorovně bomby dopadají v hodně velkých rozestupech, čemuž se říká kobercové bombardování. To se v BF ale moc použít nedá. Tak možná na likvidování mravenců na kuchyňské lince, kde pochodují v zástupech :o) Proto bombardér nalítává na cíl z výšky, aby na místo dopadlo co nejvíce bomb.
Když vidím, jak letadlo s malou výšku, letí přímo na cíl a snaží se ho zbombardovat vím jistě, že se v bombu promění celé letadlo, ve stylu japonských kamikadze :o( V ten moment si říkám něco o amatérech.

Letadla shrnutí
Dovolil jsem si do bombardéru zahrnou i IL-2, který se v BF objeví s patchem 1.6 v mapách Charkov a Kursk. Doufám, že se moc neodliší od popisovaných bombardérů. Osobně zastávám názor, že z letadla vyskakuje jen zbabělec. Obzvláště je-li místo seskoku nad vlajkou, kde nikdo nebojuje a dělá to jen tak pro potěšení "jsem dobrý, mám jejich vlajku, to jsem je ale dostal". V takový moment se mi zvedá hladina adrenalinu i bez boje. Mě když hoří motor tak, přestože mám čas z letadla vyskočit, v něm zůstávám a přiznám, že jsem byl sestřelen.
Zvláštností BF je, že americký "Corsair" je horší než japonské "Zero". V reálu, byl "Corsair" o třídu víš a se "Zerem" se vůbec nedal porovnávat!

Natípal jsem několik obrázků z mapy "Battle of Britain" ve kterých ukazuji bombardování a předstřel kulometu. Obrázky jsou zde (včetně textového komentáře)

 
   
 

zobrazí všechny obrázky26.1. - Tanky lehké, těžké a samohybná děla
Tank za 2. světové války měl na bojišti životnost cca 5 minut. Tento čas se ještě jednou zkrátil v roce 2002, kdy vyšla hra Battlefield 1942, kde má tank na bojišti životnost někdy i pár sekund :o)
Battlefield dělí tanky do tří skupin a každá vyžaduje individuální přístup boje. První a nejúčinnější je tank těžký, který má velké pancéřování a drtivý kanón. Druhá skupina jsou tanky lehké, které používaly taktiku "vyjet, vystřeli a schovat". A poslední jsou samohybná děla, která mají v BF využití v podpůrné střelbě z dálky.

Tank těžký - Tiger, T-34 a M10
Když přijede na bojiště těžký tank, rozhodně by měl být v doprovodu pěchoty. Je sice hodně pancéřovaný a vydrží hodně čelních zásahů (Tiger měl 20 cm silný čelní pancíř), přesto je snadno zranitelný protitankovou střelou do motoru v zadní části. A právě záda by mu měla krýt pěchota nebo transport s kulometem nebo lehký tank. Pěšák se mu na "férovku" postavit nemůže, je to jistá objednávka u hrobaře. Šanci má několik současně útočících vojáků a to z různých směrů. Těžký tank se dá nejspolehlivěji zničit letecky (Bf-109 a Spitfire) přesným zásahem bomby, z Defgunu a nebo z lodi a také samozřejmě minou. Postavit se mu může nepřátelský těžký tank, to je ovšem rovnocenný boj a vyhrává ten, kdo je lepší střelec. Ten kdo řídí tank, by měl být rozhodně inženýr, aby si ho po úspěšném boji mohl v klidu opravit a připravit pro další boj s nepřítelem. Hitlerova taktika byla založena na rychlém a sladěném útoku, pěchoty, letectva a tanků. Bez tanků by se Blitzkrieg nekonal. Proto, tam kde se bojuje by měl být tank za podpory pěchoty.

zobrazí všechny obrázkyTank lehký - Panzer IV, T-34 85, Sherman a Chi-Ha
Je snadným cílem snad pro vše (i granáty). Zkušený pilot si na něm může přímo smlsnou, ovšem za předpokladu, že sám není cílem pro druhý kulomet na věži tanku, který je proti stíhačům jako dělaný. Z lovce se tak může snadno stát kořist. Na lehký tank, se nejlépe letecky útočí za předpokladu, že sám vede pozemní útok. Jeho dělo je sice slabší, účelu ale postačí. Těžkému tanku nebo Defgunu se ale postavit nemůže. Jeho útok musí být založen na rychlosti, přesné střelbě a využívání terénu jako úkrytu. Nejlépe se dá využít v útoku s těžkým tankem, který jede napřed a pohlcuje střely nepřátel do svého čelního pancéře. Řidič lehkého tanku si přitom musí dávat pozor na svůj motor, jedna dobrá rána do motoru ho bleskurychle pošle na šrotiště!

Samohybná děla - Wespe, Priest a Katuše
V první řadě je důležité si uvědomit, že samohybné dělo není stavěno pro útok, ale podporu. Jeho střely jsou opravdu silné (silnější než z těžkého tanku) má ale slabé pancéřování. Využívá se ke střelbě z dálky a za podpory snipera, který může dalekohledem zaměřovat cíle k podpůrné střelbě i přes celou mapu. Tým, který má hráče, který dovede tuto možnost využít, má opravdu výhodu! Já osobně jsem tomu věnoval dost času a když mám dobře zaměřenou cílovou oblast, dovedu být při druhém, až třetím výstřelu nechutně přesný :o) Ten samý princip využívají i lodě a Defguny. Kaťuše nejsou samohybná děla jako taková. Nicméně sem patří. Nemají takový dostřel (v reálu 6-8 km a obsluhovalo je stovky aut), ale možnost vystřelit šest raket v malých časových rozestupech z nich dělají nástroj, jak vyčistit cílovou oblast od nepřítele.

Tanky shrnutí
Ještě jsem nenapsal, že jakékoliv vozidlo se dá zničit pomocí dynamitů, které má ve výbavě inženýr. Nejlépe tak, že se hodí tanku na motor, nebo i před věž. Dynamit tak odjede s tankem a pak už jen stačí v klidu odpálit :o) Na Tigra je zapotřebí dvou až tří dynamitů, záleží kam na tank dopadly.
Jestliže tanku došla munice a je po ruce transportér, může si ho doplňovat přímo u něj na bojišti. Transportér nemusí být obsazený, musí ale spadat pod vlajku týmu!

DeDy

Zpět na článek o BF1942

 
 

 

 
Battlefield CZ - Webdesign DeDy 2004–2005, minimální rozlišení 800x600